Chios Grækenland: Vores 5 -dages rejseguide

Chios Grækenland er muligvis den mest fascinerende ø, vi har været på, bestemt i Grækenland. Vi har alle hørt om de populære rejsende pletter af Kreta, Santorini, Mykonos og Corfu, men hvad med Chios? Med middelalderlige landsbyer, en tydelig kultur, indbydende lokale, udsøgte strande (en af ​​de bedste strande i Grækenland, som vi så) og konventionel mad og produkter, hvad er det ikke at elske?!

Er det ikke det, vi som rejsende søger, når vi tager af sted for at se verden?

Den ø, som alle havde syntes at have glemt, var vores at udforske i fem dage, og i det øjeblik vi ankom, vidste vi, at vi kunne have opholdt sig meget længere.

Med nogle negative nyheder, der blev spredt både lokalt og internationalt, blev vi identificeret for at afsløre sandheden om denne magiske mastiske ø.

(Gå ikke glip af videoen i slutningen!)

Du har sandsynligvis hørt om flygtningekrisen i Europa? Chios Grækenland ligger kun 7 kilometer fra Tyrkiet (et første stop for flygtninge fra Syrien og endnu mere affield), hvilket gør denne ø til et populært springbræt for de flygtende krigsherjede lande i håb om at finde en bedre fremtid i Europa for sig selv og for sig selv og for deres familier.

I begyndelsen var det ekstremt overvældende for lokale myndigheder at håndtere tilstrømningen af ​​besøgende, der ankom på bredden, og ingen var virkelig sikker på, hvordan man skulle håndtere det. Som du kan forestille dig, var flygtninge sultne og havde brug for husly.

Nådigt leverede beboerne i Chios Grækenland mad, vand, husly og penge til at fuldføre fremmede! For nylig har regeringen tilbudt flygtninge med kontantkort, som giver dem mulighed for at købe mad og andre varer, de måtte have brug for, mens de sidder fast i limbo.

Ingen ved, om disse mennesker vil blive sendt tilbage til deres hjemland, til Tyrkiet eller endnu mere vest i Europa. Det er hjerteskærende at vide, at familier stadig bor i telte og ikke har et hjem. At tilføje til denne hjertesorg er det faktum, at nyheden har fået denne situation til at lyde farlig og forhindre turister i at besøge.

Flygtninge er ankommet med båd i de tusinder i de sidste par år
Hvordan det at have et møde med en flygtning betragtes som skadeligt, er uden for mig.

Flygtningesituationen i Europa er en udfordrende – de lokale ved ikke, hvad de skal afslutte med udlændinge, og flygtninge sidder fast med intetsteds at gå. Alle, vi talte med på Chios Island, var empatiske over for flygtninge og havde et meget optimistisk syn på fremtiden for turisme på øen. Faktisk er der meget flere forbehold for indkvartering og ture i sommer end i det foregående år.

Den modstandsdygtige holdning hos de mennesker, der bor her, både lokale ”Chiotes” og grækere fra andre øer var forbløffende. Baseret på vores (meget positive) førstehåndserfaring mener vi, at den distinkte ø Chios er sikker for turister, og det ville være en skam at gå glip af denne fantastiske destination baseret på fordrevne og modløse mennesker.

Gå.

Chios Island er et sted, du ikke bør gå glip af, og er langt et af de bedste steder at tjekke ud i Grækenland.

Når vi hoppede i vores lejebil, kørte vi os forbi de spektakulære stenbygninger og en muret område i Kampos, en landsby, hvor eliten fra den genuese periode (1304–1566) boede i palæer, der stadig står i dag.

Umiddelbart opdagede vi forskellen i arkitektur fra Chios Grækenland sammenlignet med de joniske øer, hvor vi tidligere rejste. Øerne Zakynthos, Kefalonia og Corfu var under venetiansk retningslinje for meget af deres historie, mens Chios Island faldt til byzantinerne, genuese og osmannerne.

Det fantastiske Kampos -område i Chios
Selvom Chios er den 5. største ø i Grækenland, fordi vi rejste i lavsæsonen, havde vi vejene praktisk talt for os selv. Ved at komme til den sydøstlige ende af øen ankom vi Emporios Bay, som ville være vores studiehus de næste fire nætter. Vores balkon overså den store delte pool og rullende grønne bakker dækket af buske.

Balkonudsigt på Emporios Bay Hotel!
Emporios Bay Studio -lejlighed, komplet med et moderne badeværelse, komfur, køleskab og morgenmad om morgenen

Uden anden støjforurening end Chirping Birds var dette sted ekstremt fredeligt.

☞ Se også: Ting at gøre i Zakynthos

Det familiedrevne hus var behageligt, rent og på et fremragende sted. Vi var skridt fra Glass-Calm Sea and Harbor, og en 5 minutters gang bragte os til den vulkanske Mavra Volia Beach, en stor bugt med sorte sten og helt klart vand. En sti, der førte fra denne bugt, bragte os til den nærliggende Emporios Mavros Gialos Beach.

En aften stroll til emporios mavros gialos strand
Vores hus var bare et par minutter til fods fra to af de bedste strande på øen!

Se også: Den øverste guide til at rejse i Grækenland og de græske øer

Med bare et par dage til at udforske Chios faldt vi vores poser og gik mod det fremragende mastiske museum for at mødes med Roula fra mastultur for at lære om den fascinerende Mastiha (Mastic) kultur på øen, noget vi aldrig havde hørt om før de gik til Chios Grækenland.

Mastiske træer vokser over hele verden, men den sap, der er så vigtig, produceres kun af træerne på denne særlige ø … og kun dem, der vokser i den sydlige halvdel af Chios Island!

Roula fra mastbrug, der lærer os om mastisk produktion

Harpiks eller “tårer”, som det typisk henvises til, har været en del af Chios ‘historie i århundreder. Faktisk var dette træ grunden til adskillige udenlandske forsøg på at erobre Chios, hvilket i sidste ende førte til befæstning af adskillige af landsbyerne på øen.

☞ Se også: Ting at gøre i Corfu

Når træet af træet er skåret ved hjælp af et specielt værktøj, narrer SAP ud og hærder. Når al harpiksen er opsamlet (inklusive bit af bark, snavs, sten, blade osv.) Begynder den hårde proces med sigtning, opbevaring, vask, tørring og rengøring af SAP. Alt dette gøres af kvinder for hånd.

Et display om mastisk produktion i Mastic Museum

Fordi rengøring af harpiks er et så kedeligt job, kom kvinderne på Chios Island med en fantastisk idé for at gøre det meget mere af en social sammenkomst, komplet med sladder og vin.

Ud over at have en længesmag og være et populært produkt til tyggegummi har Mastic fremragende sundhedsmæssige fordele. Det har vist sig at fungere som et antiinflammatorisk og antibakterielt produkt. Plus, Mastic er en naturlig kur mod mavesmerter og mavesår. Hvis du vil have hvidere tænder eller for at undgå hulrum, skal du tygge noget mastik! Disse ting er magi.

☞ Se også: Vejret i Grækenland – Hvornår er det bedste tidspunkt at besøge?

Roula lærte os alle om mastik, og hvordan kulturen, arkitekturen og landskabet i Chios har udviklet sig omkring det. Hun inviterede os endda ud til nogle cocktails lavet med, du gætte det, Mastic Liquor.

Oz Cocktail Bar ligger i byen Chios. Ved at gå ud af Street-gaden, gik vi ind i en funky bar, komplet med energisk personale og et “laboratorium” til at skabe en drink, der passer til vores smag.

En lækker cocktail på Oz Bar! Lavet med selvfølgelig mastisk spiritus

Naturligvis var det en sjov aften. Efter at have fået en drink lavet med rom og en drink lavet med mastisk spiritus, kan jeg ærligt sige, at jeg foretrak den lokale smag.

Fra Mastic Museum og Mastic Liquor gik vi videre for at tjekke de mastiske middelalderlige landsbyer Mesta, Pyrgi og Olympoi, som alle stammer fra produktionen af ​​mastiske produkter (se, alt på denne ø drejer sig om det mastiske træ!).

☞ Se også: Lesvos Grækenland – vores 5 -dages rejseguide

Fordi “tårerne” var så vigtige og primært brugt af de rige, befæstede landsbyer blev bygget i det 14. århundrede for at beskytte dette produkt mod arabiske pirater.

Kan du lide denne artikel? Pin det!

Nogle landsbyer havde underjordiske tunneler, og alle af dem havde smalle, forvirrende gyder med blindgyde. Lokalbefolkningen boede på det andet niveau i deres hjem, og deres husdyr boede på bunden. At blive hævet på det andet niveau gav dem et bedre udsigtspunkt over angribere og en flugtvej til de nærliggende hustag, hvis det var nødvendigt.

☞ Se også: Kefalonia Grækenland: Vores 5 -dages rejseguide

Først op på vores dag med landsbyudforskning var Pyrgi med sin hvide og sorte geometriske “Xysta” -design, der er udskåret i bygningerne for hånd. Banerne var så smalle, at de nærliggende balkoner praktisk talt berørte hinanden over vores hoveder. Lyse Bougainvillea -planter klatrede op ad facaden af ​​hjemmene og rakte efter balkonen på andet niveau. Stone Tunnels bød på en meget tiltrængt nuance, da vi vandrede gennem denne smukke landsby.

Nick spadserer gennem den maleriske Pyrgi -landsby

Venlige lokale talte til os på et sprog, der er hjemmehørende i deres landsby (hver landsby har sin egen dialekt), og vi svarede med engelsk og smil. Vi gik til den byzantinske Agioi Apostolo Church, der stammer tilbage til det 13. eller 14. århundrede, før vi gik videre for at tjekke to meget mere mastiske Villages i området.

Mesta er sandsynligvis den bedst bevarede middelalderlige landsby i Chios Grækenland og den mest populære for besøgende, da det har forskellige indkvarteringsmuligheder. Bortset fra et par tyrkiske turister, havde vi landsbyen for os selv, og vi elskede det. En af de mange glæder ved rejser uden for sæsonen helt sikkert!

En kvinde i landsbyen Pyrgi – vi talte ikke det samme sprog, men havde stadig en samtale
Som med Pyrgi klatrede vinstokke og blomster op på stenmure, mens de ruvende Megalos Taksiarhis kirke dominerede centrum af landsbyen. Ved at komme ind i den religiøse bygning, der blev bygget i 1868, kunne vi ikke tro, hvor udsmykket det var. Bortset fra en person, der fejede grundene, var vi de eneste mennesker derinde.

Inde i den fantastiske Megalos Taksiarhis kirke i Mesta
Endelig gik vi vej til Olympoi, en landsby med en vidunderlig restaurant, fantastiske bygninger og indbydende lokale. Landsbyen havde en indgang, og alle hjem var fastgjort, med dørene vendt indad, hvilket antyder, at hvis du skulle se på Olympoi udefra, ville du kun se, hvad der ligner en muret fæstning.

Som om en tur til Mesta og Olympoi ikke var interessant nok, fandt vi ud af, at der faktisk er en vej, der forbinder de to landsbyer! Vandreturen tager cirka en time og går forbi gamle kirker og spektakulære landbrugsjord. Dette er en af ​​de otte markerede vandreruter, der er tilgængelige på Chios Island.

Hvilken gade vil du tage?

Disse tre middelalderlige landsbyer var nogle af de mest usædvanlige steder, vi nogensinde har udforsket, men Chios Grækenland ville glæde os med en meget mere af dets velkendte landsbyer, Kampos. Vi kørte forbi dette stenkompleks, da vi først ankom på øen, men nu var det tid til at komme ind i hjertet af det på to hjul.

Triandafyllia fra gedestier (hvor ideelt er det navn?!) Mødtes med os til vores dag med cykling omkring det smukke område. På vej mod vores mountainbikes cyklede vi gennem landbrugsjord, mens vi ziggede og zaggede gennem orange lunde. Vi udforskede smalle baner foret med buskede træer og lave stenmure. Vi gik forbi smukke palæer og smukke pladser, mens vi lærte om områdets historie fra vores guide.

Cykling rundt om den maleriske landsby Kampos med Triandafyllia fra gedestier
Kampos var et smukt område til cykling

Ligesom solen blev for varm til at bære, var turen færdig, og det var tid til at fylde vores maver med mad og forbløffende med en lokal øl. Sammen med Triandafyllia gik vi vej til Astrakia i Kampos, som var indstillingen af ​​vores eftermiddags madlavning.

Vi havde ikke engang smagt mad eller lært, hvordan man laver nogen konventionelle retter, men vi var allerede i ærefrygt for det ideelle sted og de fantastiske mennesker, der ville være med. Vi ville tilbringe eftermiddagen med Elias og hans partner Joanna (som er ejere af Chios Cooking Lessons), Triandafyllia og hendes kæreste Pedro (fra gedestier), Dora (kokken) og Maria (oversætteren til Dora).

Laver udstoppede vinblade med Dora
Nogle andre venner af Elias og Joanna var forbi hele dagen for at sige hej, og hele eftermiddagen føltes som om vi bare hang ud i en vens hus i stedet for at være på en turné.

Vi lærte om Chios Island -køkken fra kok Dora, mens vi så hendes ekspert rulle pasta rundt om stammen af ​​en Spartos -plante for at hjælpe med at danne formen, mens han holder et hul midt i dejen. Elias og Triandafyllia forklarer